perjantai 6. lokakuuta 2017

Kurkistus Lontoon reissuun

Viime viikon keskiviikosta sunnuntaihin otettiin pieni "irtiotto arjesta" suuntaamalla Lontooseen Ronjan sekä äitiemme kanssa. Talleilut multa jäi siis välistä, mutta mitä sitä nyt satunnaisesta yhdestä kerrasta. Ronjan kanssa kun molemmat lukiolaisia ollaan, oli pakko napata tuohon matkaan myös viikonloppu - koulusta ei oikein varaa ole olla pois, onneksi matka saatiin toisen jakson ensimmäiselle viikolle, eli paljoa ei menetetty.

Yritin saada tätä postausta vähän enemmän tiivistettyä siinä onnistumatta, kuviakin meinasi olla muutama liikaa.. Varautukaa siis liian pitkään postaukseen! Kuvat ovatkin tällä kertaa puhelinlaatuja ja muuten miun käsialaa, paitsi ne, missä itse olen ovat (c) Ronja! Noiden kollaasien kanssa mulla oli enemmän ja vähemmän ongelmia ja jouduin niiden toteutustapaa muuttamaan - luonnollisesti eivät ne enää vastaa omia odotuksiani, enkä saanut niitä saman leveytisinä hyvin asettumaan.. Ehkä nuo kuitenkin kelpaavat!

Jos kuvat vaikuttavat pieninä huonolaatuisille, kannattaa avata ne koko ruutuun!

Keskiviikko 27.9
tuo Harrodsin kuva ei liity ekaan päivään mitenkään, mutten tähän mitään muutakaan kuvaa löytänyt..
Aloitettiin reissu iskän kyydillä Lappeenrantaan junalle, junailtiin Tikkurilaan ja sieltä lentokentälle. Meillä oli taas ihan hyvin aikaa, kuten Ruotsin matkallakin. Turvatarkastuksen jälkeen suunnattiinkin Ronjan kanssa heti syömään Burger Kingiin. Tuntui, että aika hujahti vielä nopeammin kuin viimeksi. Kun oltiin syöty, ostettiin vielä vähän evästä matkaan ja suunnattiin passintarkastusten läpi portille. Portti oli muuten siellä kauimmaisten joukossa, en nauttinut.

Vajaan kolmen tunnin lento hujahti odotettua nopeammin musiikkia kuunnellessa ja välillä Ronjan kanssa jutellessa. Iso-Britannian puolella passintarkastuksessa se automaatti ei jostain syystä miuta tunnistanut, joten pienen paniikin saattelemana päädyinkin "manuaalisesti" tunnistettavaksi, eikä tilannetta yhtään helpottanut samaan aikaan tullut isompi lento ja kunnon ihmisrysäys. Lopulta siitä läpi kuitenkin pääsin (ja vielä ongelmitta!) ja jatkettiin matkaa: ensin junalla parikymmentä minuuttia lähemmäs keskustaa ja sieltä kahdella metrolla hotellille.

Tultiinkin metrosta ihan siihen hotellin kulmalle, eikä paria sataa metriä pidempää matkaa jouduttu laukkujen kanssa kävelemään. Mein hotelli (jos joku haluaa sijaintia stalkata, St. Giles London) oli siis tosi keskustassa, melkein Oxford Streetin vieressä. Kiva hotelli ja huone, sijainti 10+! Säät suosivat meitä melkein koko reissun ajan, joka päivä oli lämmin, ja vain perjantaina satoi, mikä ei meitä haitannut, kun päivä vietettiinkin jossain ihan muualla, kuin Lontoon keskustassa.

Hotellilta lähdettiin vielä syömään melkein viereiseen ravintolaan. Mä aloitin reissun kanaruoalla ja sillä linjalla jatkoinkin läpi matkan.. Testiin pääsi kanaburgeri, mikä oli ihan tosi hyvää! Syömästä mentiin vielä vähän kiertelemään lähialueelle, muttei menty mihinkään kauppoihin, napattiin vaan jostain vähän iltapalaa hotellille mukaan.

Torstai 28.9

Ihana aikaero ja raksamiesten kolistelu herätti miut jo kuudelta.. Seitsemän jälkeen revin itseni ylös sängystä ja hoidin itseni edustuskuntoon, minkä jälkeen tavattiinkin jo Ronja äitinsä kanssa käytävässä. Suunnattiin aamupalalle pikkumatkan päähän mein hotellista, ja siitä jatkettiin shoppailemaan Oxford Streetille.

Arkipäivä ja varsinkin aamu oli hyvää aikaa shoppailulle: ihmisiä ei ollut ihan hirveästi vielä siinä vaiheessa. Mä en tehnyt paljoa ostoksia, Primarkista matkaan tarttui pikkuinen halpislaukku ja Urban Outfittersistä runokirja. Hämmennyin vähän itsekin, koska a) ostin runokirjan, b) ostin runokirjan englanniksi.

Tehtiin pieni koukkaus toiselle kadulle Hollisterille, mistä matkaan lähti kuvissakin näkyvä "farkkutakki" ja rennommat housut. Jostain napattiin vähän evästäkin matkaan, jatkettiin vielä ihan valtavan Victoria's Secretin kautta takaisin sinne varsinaiselle shoppailukadulle. Päivän viimeinen ostos miun osalta oli paita Forever21:sta, mutta muita vaatteita mie en tuolta reissulta edes ostanut.

Illemmalla käytiin vielä London Eyessä. Ensimmäistä kertaa tuolla reissulla harrastettiin bussimatkustusta (mä en suostunut edes menemään metrolla muuten, kuin matkat lentokenttäjunalle), eikä edes eksytty! Päädyttiin tosin kysymään yhdeltä poliisilta opastusta bussipysäkille ja saatiinkin ihan tosi hyvät ohjeet! Matkalla tsekattiin remontissa oleva Big Ben, mikä olisi toki näyttänyt hienommalta ilman remonttirakennelmia ympärillä. London Eyeen ei jouduttu jonottamaan kauaa, koska lippumme olivat johonkin nopeampaan jonoon. Ylhäältä oli aika siistit näkymät ja mä kyllä tykkäsin!

Koko päivän kiertelyihin oli mennyt aika kauan aikaa ja jouduttiin tekemään vähän töitä bussin löytämiseksi hotellille, joten päädyttiin yhteen hotellin ravintoloista syömään. Katselin itse listaa aika epäilevästi, mutta silmiini pomppasi yksi kanaruoka, mikä paljastui ihan älyttömän hyväksi! Toivoinkin tuossa kohtaa, että mentäisiin vielä uudestaankin hotellille syömään.:D

2 // ehkä yks kivoimmista kuvista, mitä itse koko reissun aikana otin! 3// koska sitä omaa naamaakin pitää joskus blogin puolelle tunkea

Perjantai 29.9
Mun ja todennäköisesti Ronjankin osalta päivä oli reissun odotetuin. Aamulla kuitenkin suunnattiin ensin syömään samaan paikkaan kuin edellisaamuna. Taidettiin olla aika hyvin mieleenjääneitä turisteja, kun nainen siinä tiskillä kysyi, että otanko mä sen leivän samanlaisena kuin edellisaamuna, ja toinen myyjä puhui mulle ja äitille muutaman sanan suomeakin!

Jo matkan suunnitteluvaiheessa puhuttiin Ronjan kanssa keskenään, että jos Lontooseen mennään, pitää meidän myös Warner Brosin studiolla käydä. Selvennykseksi: junnuina ollaan oltu Ronjan kanssa ihan törkeen suuria Harry Potter -faneja! Liput olivat loppujen lopuksi ihan edulliset, kun löydettiin lähialueelle menevä juna, ja asemalta meni studion oma bussi paikan päälle. Sinne me sitten suunnattiinkin!

Jos sinua ei kiinnosta Harry Potter aiheena, suosittelen skippaamaan seuraavat puoli metriä postauksesta.
1 // ihan nätti bussi joo 2 // matkalla warner brosin studiolle!
Voin vaan sanoa, että jos joku teistä on edes jollain tavalla kiinnostunut aiheesta ja Lontooseen jossain kohtaa elämää menossa, suosittelen mä ehdottomasti tuota studiokierrosta! Kaikessa yksinkertaisuudessaan mulla ei ollut mitään sanottavaa kierroksen jälkeen, enkä oikeastaan edes tiennyt, miten mä koskaan pääsisin yli siitä (pääsin kuitenkin). Siellä oli vaan niin kuin kaikkea, Tylypahkan pienestä pienoismallista isoon pienoismalliin, varmaan useampi tuhat laatikkoa taikasauvoja, Viistokujakin löytyi ja jopa Kiellettyyn metsään päästiin astumaan.

Maisteltiin myös Ronjan kanssa kermakaljaa, mikä oli parempaa, kuin mitä mä odotin! Monet meidän näkemistä jutuista olivat sellaisia, mitä mäkin jo etukäteen tiesin, mutta silti tuolta tarttui mukaan paljon uuttakin tietoa. Kokemuksena tuo oli kuitenkin ihan älyttömän upea, mielellään olisin viettänyt tuolla pidemmänkin aikaa, ehdottomasti tuon matkan kohokohta! Ei ole varmaan vaikeaa arvata mistä reissun kohteesta niitä kuvia eniten on, joten annetaan kuvien kertoa enemmän!

2// harmittaa, etten tuosta patsaasta parempaa kuvaa saanut, kun se sen verran iso tuppasi olemaan.

3// kumpa olisin tajunnut jättää sen puhelimen pois kädestä..
1// fiilikset kirjaimellisesti tuota luokkaa kierroksen jälkeen 2// yks kivoimmista kuvista koko reissulta! 3// näköjään toiseen kertaan sama filtteri samassa kollaasissa, ehkä se annetaan anteeksi tällä kertaa

Studiolta palattuamme käytiin lataamassa puhelimia heti hotellilla, minkä jälkeen suunnattiin vielä pariin kauppaan ja syömään. Taidettiin vielä kävellä Oxford Streetillä ihmispaljouden keskellä muutamaan kauppaan, tuliaisia ostamaan, sekä karkkikauppaan. Ruoan suhteen mä jatkoin jälleen kanaruoalla, käytiin jossain meksikolaisessa. Siitä kierrettiin vielä muutamat kaupat, ihmisiäkin oli tässä vaiheessa jo huomattavasti enemmän. Hotellilla pidettiin vielä Ronjan kanssa pieni juttutuokio ja suunniteltiin vähän seuraavaa päivää.

Lauantai 30.9
2// olisi melkein pitänyt ottaa kamera mukaan noiden Hyde Parkin oravien takia, kun tuokin yksilö tuli ihan poseeraamaan!
Lauantain piti olla meidän "matkustetaan bussilla" ja "käytetään Oyster-matkustuskorteista loputkin rahat" -päivä. Jotenkin kummasti päädyttiin kuitenkin aamupalan jälkeen kävelemään Picadilly Circukselle. Lopputuloksena tajuttiin Ronjan äidin sotkeneen kaksi aukiota keskenään, ja tuo olikin lähes turha kävelymatka, mutta tulipahan tehtyä. Siitä jatkettiin edelleen kävellen.

Tälle päivälle oltiin jätetty tosiaan niitä nähtävyyksiä. Olisihan meillä koulussakin ollut kulttuurimatka, mutta me nyt satuttiin olemaan astetta pidemmällä kulttuurimatkalla. Matkaa jatkettiin kohti Buckinghamin palatsille. Matka ei onneksi ollut pitkä, hetki käveltiin siinä pitkin St. Jame's:in puiston läpi ja ihmeteltiin kesyjä oravia ja ankkoja. Nähtiin myös ratsupoliiseja kahteen kertaan! Mun mielestä tuo palatsi ei edes ollut mitenkään kovin hieno, mutta onpahan sekin nyt nähty. Jatkettiin puistoteemalla Hyde Parkiin, missä napattiin evästä matkaan. Mie sorruin myös ylemmän kollaasin oravaa, mikä tuli oikein poseeraamaan miun puhelimen kameralle. Yksi orava myös aiheutti loppuporukalle melkein sydänkohtauksen, kun he luulivat sitä rotaksi..

Käytiin katsomassa myös Dianan muistomerkki, ja siitä käveltiin ihan huvin vuoksi katsomaan Harrods, mistä matkattiin bussilla takaisin hotellin kulmille. Bussimatkustus olikin aika suosittua lauantaina tuohon aikaan päivästä, ja päädyttiinkin jäämään yhtä aiemmalla pysäkillä. Se ei kuitenkaan ollut paljoa parempi idea, koska moni katu oli ihan täynnä ihmisiä ja liikkuminen oli omalla tavallaan aika haastavaa.

Tältä näytti mun ruoat noin yleensä läpi matkan, monipuolista tosiaan. Oli muuten vaikeaa asetella nämä kuvat tähän noiden ranskisten takia, joten keskellä ekan päivän ruoka, vasemmalla lauantain ja oikealla se hotellin ravintolan ateria.
Taidettiin heti huilata hotellilla, kunnes suunnattiin metroaseman kautta yhteen kakkupaikkaan. Meidän piti nimittäin varmistaa seuraavan aamun metro. Ja niinhän siinä kävi, ettei melkein mikään metrolinja liikkunut! Päätettiin siis ottaa seuraavalle aamulle pieni kävelylenkki toiselle asemalle, mistä päästäisiin metrolla junalle. Kun tuo saatiin selväksi, jatkettiin syömään palat kakkua läheiseen kahvilaan(?). Siinä meillä olikin vielä aikaa kellon ollessa ehkä jotain viisi. Lähdettiinkin kävellen kohti Trafalgar Squarea. Kävellessä menikin hetki ja perillä ollessamme jäätiin hetkeksi ihmettelemään maailman menoa. Myö Ronjan kanssa näppärinä etsittiin bussipysäkki ja hotellille menevä bussi, tuo oli ehkä helpoin bussimatkustus koko reissun aikana! Mentiin tällä kertaa bussilla ihan hotellin viereiselle pysäkille, käytiin ruokakaupassa ja siirryttiin hetkeksi hotellin puolelle pakkaamaan.

Viimeiset reissun ruoat syötiin samassa hotellin ravintolassa, kuin torstainakin. Mie jatkoin vielä samalla ruoallakin, mikä oli ihan yhtä hyvää, kuin edellispäivänäkin. Kello oli varmaan puoli yhdeksän, kun lähdettiin pakkaamaan loput tavarat ja nukkumaan. Eihän siitä nukkumisesta mitään tullut kadulta kuuluvien illanviettäjien äänten häiritessä ja kotimatkaa stressatessa, mutta muutama tunti unta matkaan kuitenkin tarttui.

Sunnuntai 1.10

Kotimatka alkakoon ja silleensä. Aamupalaksi vedin tosi vastentahtoisesti edellispäivänä ostetun croissantin, minkä jälkeen heitin vielä viimeisetkin tavarat laukkuun. Seitsemältä suunnattiin respan kautta ulos, kohti lähes autiota Oxford Streettiä. Vähän matkan päästä asemalta hypättiin aamun ensimmäiseen Paddingtoniin menevään metroon, juna-asemalla päästiin siirtymään suoraan junaan. Paluulento lähti kolmosterminaalista, eli vartin matka oli taas junassa edessä.

Turvatarkastuksestakin selvittiin jälleen, ja mie jo kuumottelin, että jäänkö taas passintarkastuksessa jumiin. Selvisi kuitenkin, että sellainen olisi seuraavan kerran vasta kotimaan puolella. Napattiin vähän evästä matkaan, mutta itse päädyin suorittamaan matkan muutaman maitosuklaakeksin ja Cociksen voimalla. Voin todeta, että lennon loppupuolella se vähän kadutti.

Meidän lento oli ihan kivasti myöhässä. Kone oli ollut edellisen lastin kanssa ihan ajoissa kentällä, mutta toisen yhtiön koneen takia oli joutunut odottamaan lähes puoli tuntia portille pääsyä, joten mekin pääsimme koneeseen siihen aikaan, kun lennon piti lähteä. Oli muuten astetta isompi kone, aiemmat matkat ollaan menty niillä yksikäytäväisillä, mutta tällä kertaa päästiin ihan kaksikäytäväiseen koneeseen ja elokuviakin olisi voinut matkan aikana katsoa. Mä päädyin itse tosin jälleen kuuntelemaan musiikkia.

muutama kuva lauantailta, viimeinen paluumatkalta
Aikataulua saatiin ilmassa kurottua kiinni ja oltiinkin perillä ihan siihen aikaan, milloin alun perin piti ollakin. Suomen puolella pääsin jopa läpi "passiautomaatista" ilman ongelmia, ja se miun pärstänkin tunnisti. Sanompa vaan, että olisin voinut ihan säätilankin puolesta jäädä Lontooseen. Joka päivä lämmintä oli yli lähemmäs kaksikymmentä astetta, kun Suomen puolella päästiin heti käsiksi tihkusateen ja alle kympin lämpötiloihin.

Suunnattiin lähijunalle, millä matkattiin Tikkurilaan. Mä taisin Ruotsipostauksessa mainita, että juna tuli sellaiselle raiteelle, missä ei ollut liukuportaita, vaan hissi, ja että siihen hissiin en ole uudestaan menossa. Onnistuin jopa pitämään sanani ja matkalaukun kanssa tarvoin portaat ylös. Ronjan kanssa lähdettiin Subiin nappaamaan reissun viimeiset sämpylät. Ei mennyt enää kauaakaan, kun oli jo aika siirtyä laiturille ja nousta Lappeenrantaan menevään junaan. Kotopuolessa Ronjan sisko meitä jo odottelikin, ja viimeinen osa kotimatkaa selvitettiin aika nopeasti!

Niin paljon enemmänkin olisin voinut kirjoittaa, mutta tässä mein reissun pääpiirteet. Mulle jäi kaikin puolin hyvä fiilis matkasta, jos Heathrown passintarkastusautomaattia ei lasketa, kiitokset Ronjalle huippuseurasta!♥

1. Teilläpäs on ollut oikein kivalta kuulostava reissu! Varmasti oli ihanaa ottaa pieni irtiotto arjesta ka lomailla, jossain hiukan lämpimämmässä kohteessa kuin täällä Suomessa.

Tosi kiva postaus ja hyvin kerrottu koko reissusta. Tykkäsin myös kuvista, kun ne oltiin laitettu kollaseiksi!

elaimetsydammessa.blogspot.com

1. Oli kyllä kiva reissu (kuten varmaan postauksestakin tuli ilmi)! Ihme, että nuo säät meitä suosivat noinkin hyvin - sehän on lähes arkipäivää, että Briteissä sataa..:D

Kiva jos nuo kuvat miellyttivät, itse tuota kollaasitoteutustapaa vähän vierastin ja mietin liian kauan!

2. Voi ei kuinka pahan matkakuumeen sain tästä postauksesta! Minäkin haluan Lontooseen ja Warner Bros studioon :o <3 Ihan kateellisena täällä noita kuvia ihailin ja mietin, että kenet minä saan oikein itseni tuonne viemään :D

Todella kivan postauksen sait kyllä aikaan eikä yhtään nuo kuvat häirinnyt mitenkään! Hyvää tekstiä, oli ihanaa lukea sinun reissusta noinkin tarkasti :)

saarusti.blogspot.com

1. Haha, et kyllä oo eka kuka kateellisena kuvia katselee, keskiviikkona varsinkin talliporukan kanssa niitä kateellisia riitti!:D Tuo Warner Brosin studiokierros oli kyllä ihan älyttömän hieno, jos sä joskus Lontooseen eksyt, niin suosittelen!

Hyvä jos kuvat eivät häirinneet, mun omaan silmään ne tosiaan voisivat olla paremminkin aseteltuja. Kieltämättä mietin itse, että miten mä edes muistin kaiken noinkin yksityiskohtaisesti tuosta reissusta.:D

3. Oon käyny tuolla warnes brosin studiolla kanssa, on kyllä tosi kiva ja mielenkiintone :D ja sään puolesta teil oli kyl hyvä tuuri, yleensä ei oo noin lämmin ja aina sataa xd

1. Joo toi wb:n kierros oli kyllä ihan super mielenkiintoinen! Tuota säätä ihmeteltiin pariin kertaan kyllä äitin kanssa. Ihme, että se ainut sadepäiväkin osui siihen, kun oltiin melkein koko päivä sisällä.:D